Становление и эволюция индивидуальности в истории образования

Само по себе такое представление об индивидуальности было вполне достаточным в качестве объяснительной конструкции по отношению к разного рода ошибкам, отклонениям, к тому, что можно было простить в несанкционированном культурой поведении человека. Однако с некоторых пор индивидуальность приобрела для европейской цивилизации и европейской культуры специфическое содержательное значение . К ней был проявлен пристальный как познавательный, описательный, так и технический (в плане воспитания, образования, взращивания, культивирования) интерес. При этом интерес к индивидуальности возник одновременно или наряду в историческом отрезке времени с разработкой собственно гуманитарного знания. Поэтому средств и методов для схватывания содержательной стороны индивидуальности у большинства исследователей, ученых, методологов и философов не было. К индивидуальности же, как и к большинству сложных гуманитарных объектов знания и квазиобъективной гуманитарной реальности, необходимо подходить с уже развитой системой гуманитарного знания, и соответственно содержанием они наполняются в рамках этой развитой системы гуманитарного знания.

Organizational-activity games as a method of conflict resolution

In our search for working methods in culture and cultural heritage, a significant place is occupied by studies of axiological, semantic foundations, techniques of reconstruction, and other professional directions, which help us better understand cultural phenomena. However, we all realize more and more now that culture is primarily a zone of social and even political interactions. Understanding that culture can be described as a process of transmitting and implementing norms, ideas, samples, and ideals in a specific historical situation. We know the intenseness and conflict of this sphere. What values and ideals should be and should not be transmitted? What norms and modi operandi should be implemented on the ground? These questions reside not so much in norms, values, and ideas, nor in their depth or aesthetic, substantial qualities, but rather in public dialogue and the coordination of perceptions of various groups.

A society of executives without masters and bosses

Communism has created a PR concept that is very popular and attractive. It incorporates the most attractive and effective slogans, appeals, and memes that communists have carefully selected from other ideological, philosophical systems and scientific theories. That is why communism is the second most successful PR project in human history after Christianity and the apostles’ teaching.
One of the main slogans of communism borrowed from its predecessors is a call for equality. Equality has been a human dream since the dawn of time, and it has driven humankind throughout history. I, too, am an advocate of equality for all people. But I make reservations. For example, “all human beings are equal before the law”! This is also how all humanistic concepts and ideologies relate to the idea of equality – there is always some caveat added: before the law; before God; equality by birth – all people are born free; equality of condition, etc.

Politics: the means or the end

Political analytics and applied political science (when political scientists not only write theoretical articles or give lectures, but participate in the development of programs and act as experts/advisers in the political process, too) can only exist when in a state there exists politics. Such a trite thought per se returns us once again to the question of what politics is. This question has no simple answers within the framework of the applied political knowledge. Simple answers appear when one tries to customize definitions to the realities and conventions of a concrete country; when it is supposed that if there is a state, then there is politics as well, and this politics corresponds to the realities and conditions in this concrete state. “If in Belarus there is a state, then there is politics there, too” – this statement is rather doubtful, although it corresponds to common sense and ordinary reasonableness

Парадокс демократии и образования или За две недели до лукашизма

Беларусы терпеливы. Они сверхтерпеливы. Беларусы могут терпеть нищету, насилие, произвол чиновников. Они терпеливо и упорно работают и делают в конце концов то, что другие бросили бы уже давно, не доведя до конца. Но терпимы ли они к иному, к противоположной точке зрения, «отличной от других»? Будь они терпимы, может быть они обнаружили бы, что «отличная от других» точка зрения заслуживает интереса и обдумывания. Не нужно торопиться менять точку зрения (потерпим, воздержимся), но обдумать, взвесить …? Может быть в ней что-то есть?

EDUCATION

Education is a function of society serving reproduction and development of the society itself and social activity systems.
This function is fulfilled through culture transmission and the implementation of cultural norms in changing historical situations, based on the new fabric of social relations, by generations of people that continuously replace each other.
As a function, education is distributed throughout the system of human relations. As an organised process, education is carried out by specialised social institutions. For some institutions, education is the ultimate exhaustive framework for their existence that defines goals, values, subculture and self-identification of people: schooling of all levels, teacher’s profession. The purport of existence of other institutions is not limited to educational function, but without it they are unthinkable: the family, the state, the church. Placing the educational function exclusively in the institutions responsible for its implementation reduces the adaptability and viability of the social system as a whole, limits its development, and can lead to cultural decline, regression and degradation.

Сага об учителях

Встреча ученика и учителя определена роком, их союз предвечно заключен на Небесах. Их отношения не описываются ни одним из греческих понятий: агапэ, филия, эрос. Платон попытался предложить для этого феномена свое понятие – платоническая любовь, но сам дал основания для извращения ее, описав ханурика Алкивиада. Все счастливые союзы ученика и учителя подобны, все несчастные – трагичны по-своему. Сюжетный разброс трагедий укладывается между полюсами Иуды Искариота и Иозефа Кнехта.
Но если в половой любви и в семейном союзе трагичные случаи интереснее счастливых, то в платонической любви учителя и ученика все наоборот.

Не думайте о рыжем и слепом утконосе*

В четверг 25 января 2001 года я посетил философский семинар Владимира Фурса в ЕГУ. Чего тебя туда понесло? – спросите вы. Во-первых, меня всегда интересовало (как это называлось при советах) «О чем думают философы?», во-вторых, меня интересовало также (как это передразнивалось при тех же советах) «Чем думают философы?».

Освобождаем мышление: записываем аудиокнигу политзаключенного философа Владимира Мацкевича

Мы, группа гражданских инициатив и выпускниц «Летучего университета», объявляем сбор на создание и продвижение аудиокниги.

История и эпистемология: пространства манифестации и развития метода

Доклад на I Методологическом конгрессе в 1994 году. «Если мы начинаем каким-то образом описывать метод или каким-то образом реконструировать методологию уже как прецедент в истории мысли, то должны учитывать или привносить в схему метода, в концепцию (или в контекст) методологии вот эту самую прагматическую составляющую, включающую субъективность, а не только объектность или объективность метода мышления, методологии и т.д.».