Historical and Modern Forms of Thinking at the University

The goal of this series of lectures is to present the idea of the University, which leads to the establishment of the modern university in Belarus within a cultural policy programme[1]. Aspects and fragments of this idea are scattered in various texts, but so far have not been gathered into a coherent entity. In this series of lectures, I will try to outline some openings in which the idea of the university needs to be spelt out before its implementation. I see at least four such major openings today: the university as a thought mega-machine; as a factor or instrument of nation-building; as a place for the formation of project and programme elites; and, finally, as an educational institution.

Practices, norms and ethos of civil society within the university

It would be an exaggeration to say that, in their political struggle and activity, actors of the medieval bourgeois movements or the leaders of the modern bourgeois revolutions, as well as the eighteenth-century enlighteners were guided by university ideals, but the focus on values they appropriated through the universities is obvious. For them, the university was a prototype and a model for building a national community that was to be characterised by: 1) autonomy and self-government; 2) equality of citizens regardless of origin; 3) individual’s value based on their abilities, and 4) cultivation of critical thinking.

Ідэя ўніверсітэта і грамадзянская супольнасць

У артыкуле разглядаюцца стасункі паміж ідэяй універсітэта і працэсамі развіцця грамадзянскай супольнасці ў незалежнай Беларусі, раскрываюцца розныя аспекты гэтых судачыненняў. У першай частцы высвятляюцца сувязі паміж практыкамі і этасам, якія традыцыйна існавалі ва ўніверсітэтах, з асноўнымі ідэямі і нормамі паўставання грамадзянскай супольнасці. У другой частцы аўтары звяртаюцца да аналізу існавання ўніверсітэтаў у закрытых грамадствах і разглядаюць палітыку дзеючых беларускіх уладаў у дачыненні да ўніверсітэтаў і, перш за ўсё, да існавання ў іх межах норм акадэмічнай свабоды і аўтаноміі. Трэцяя частка прысвечана аналізу практыкі “засваення” ідэі ўніверсітэта ў беларускім грамадстве праз дыскусіі і праблематызацыю з боку інтэлектуальнай супольнасці Беларусі. У апошняй частцы аўтары звяртаюцца да аналізу альтэрнатыўных практык акадэмічна-адукацыйнай працы і існавання “акадэмічнай супольнасці” ў беларускім грамадстве.

Публичная лекция: «Культурная политика»

Публичная лекция «Культурная политика» была прочитана 8 июня 2012 году в рамках серии лекций Летучего университета «Urbi et Orbi» в «Галерее Ў».

Лекцыя: «Мысленне і крыўда, або Чаму рэчаіснасць не падпарадкоўваецца нашым загадам і што рабіць, каб было іначай»

Лекцыя Уладзімера Мацкевіча «Мысленне і крыўда» з цыклу публічных лекцый Лятучага ўніверсітэта «Urbi et Orbi», што адбылася 27 верасня 2013 года.

Выступ: Людзі, машыны, жывёлы: сяброўства і спакуса

У будучыні нам прыдзецца жыць, працаваць, мець стасункі з машынамі, амаль разумнымі, амаль роўнымі людзям. У будучыні мы яшчэ болей надамо правоў жывёлам, прычым такіх правоў і прэферэнцый, што некаторыя людзі мінулага пазайздросцілі б гэтым жывёлам.

Видео-курс: Наследие: ценности и практика

В рамках курса вы узнаете о цикле жизни памятника: от его появления в естественном культурном окружении, через утрату прежних функций и забвение, к новому значению в современном контексте. Вы также узнаете об этапах восстановления символического значения и физической реконструкции или консервации памятника.

Видео-курс: Игра в культуре, мышлении и практике

В последние сто лет игра перестала быть только объектом научного интереса. Сегодня она – форма восприятия и понимания мира, способ совместного овладения прошлым, настоящим и будущим. Понятия «игра» и «человек играющий» мы можем использовать, чтобы «схватить» и описать глубинные преобразования в Человеке, Культуре и Обществе.

Доклад: Гуманитарные технологии и трикстерские практики (2014)

Быть не значит существовать. Университет есть, причем, не один, но существует только тот из множества ставших культурным мусором университетов, который является местом и алтарем для отправления трикстером перформативных ритуалов.